zaterdag 24 oktober 2015

Jongerenraad Hattem op bezoek in Den Haag

Donderdag 22 oktober bracht de Jongerenraad Hattem een bezoek aan het politieke hart van Nederland. Op het programma stond onder meer een rondleiding door de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Tien Hattemse jongeren gingen mee op deze eerste excursie van de Jongerenraad. Voorzitter Robert Klaassen kijkt terug op een geslaagde dag. “Het is mooi jongeren zo wat van het politieke proces te laten zien.”

Vanwege het herfstreces was het niet druk in de Tweede Kamer. Hierdoor kon de Jongerenraad ruimten bezoeken die anders gesloten blijven. Een rondleiding bracht hen onder andere in de Handelingenkamer (zie foto), de oude Tweede Kamer en natuurlijk de Plenaire Zaal, iedereen wel bekend van televisie.

Als afsluiting van de dag werd er samen gegeten op het Plein, waar ook vaak de Haagse politici te vinden zijn. Hier kon in alle rust nog even nagepraat worden. Deelnemer John Heerema vond het een unieke belevenis de Tweede Kamer te bezoeken. Annelieke Lijn: “Ik vond het vooral interessant dat we van dichtbij konden zien hoe alles daar werk.” Nadja Borst is het hier helemaal mee eens.

De Hattemse Jongerenraad heeft als doel politiek dichter bij jongeren te brengen. Ook willen de jongeren ieder jaar met een eigen politiek plan voor Hattem komen. Aan dit plan wordt op dit moment hard gewerkt. Eind december zullen de jongeren het aan de raad presenteren.